Löhölauauntai

& vastapainoksi Bill Gates

Heisan! Mietiskelin sellaista, että pitää varmaan taas jo laittaa jotain päivänasua tänne. Vaikka onkin ollut ihan löhöpäivä. Odd Mollyn tunika on muuten Kööpenhaminan ainoa vaateostos ja housut vanhat pehmoiset Ralph Laurenit. Ne olivat oikeastaan vain ensimmäiset mitkä kaapista osuivat käteen, tänään en juuri miettinyt mätsäilyjä.  

Viikonloppua on tähän mennessä vietetty parien synnttäreiden merkeissä, uimahallissa ja runsaasti smoothieta nautiskellen 😛 Meidän perheen ehdoton herkkusuosikki on tollanen simppeli banaani-mansikkasmoothie. Se menee aina hetkessä, teki sitten kuinka monta litraa tahansa.

Olen muuten myös (pikkusen asia -asiaa) tässä viime päivien aikaan katsonut yhden Bill Gatesin haastattelun, josta halusin sanoa sanasen. Vaikka onkin lauantai-ilta eikä kukaan jaksa just nyt lukea maailmanpelastamisesta mitään 😉 Pahoittelen. Mut kuitenkin. Oletteko kuulleet The Giving Pledgestä? Tai siis varmasti olette, mutta multa on ainakin jotenkin mennyt ihan koko hankkeen kattavuus ja merkittävyys ja nyt ajattelin pitää huolen siitä ettei teiltä mene. 😉

Lyhyesti; Bill Gates ja yli sata muuta miljonääriä (tai miljardööriä) ovat siis sitoutuneet lahjoittamaan suuren osa omaisuudestaan kehitysmaiden hyväksi ja Gates laskeskeleekin nyt lahjoittavansa elämänsä aikana vähintään 100 miljoonaa hankkeeseen. JA ettei kehitysmaita enää 20 vuoden kuluttua olisi. Wow. Kuulostaa aika kunnianhimoiselta, mutta niin se kuulosti myös varsin realistiselta… Ihan oikeasti. Eikä tohon miehen oikein voi olla uskomatta.

Mietin haastattelun jälkeen vain että miksei Gates ole jo saanut jotain rauhanpalkintoa. Sen on pakko joskus saada. Vaikuttaa siltä, että se on nyt jo saanut kamalan paljon aikaiseksi. Jo se, että maailman rikkaimmat ihmiset haluavat laittaa rahansa tasoittaaksen maapallon valtioiden eroja on historiallista. Se, että joku, yksittäiset ihmiset, vihdoin haluaa tehdä jotain konkreettista rikastuttaakseen köyhiä valtioita rikkaiden (ja omalla henkilökohtaisella) kustannuksella ja hidastaakseen väestönkasvua ja toisaalta myös lapsikuolleisuutta kehitysmaissa. Se on historiallista.

Kuitenkin Gates vaatimattomasti toteaa monen muun tavallisen ihmisen olevan paljon suurempia hyväntekijöitä. Heidän, jotka lahjoittavat esimerkiksi summan, jonka muuten olisi käyttänyt lomamatkaansa. Tai he, jotka joka kuukausi lahjoittavat yhden vaatekappaleen verran hyväntekeväisyyten – mitä näitä nyt on, mikä tahansa hyväntekeväisyys oikeastaan. Että ne ovat paljon suurempia tekoja kuin Gatesin lahjoitukset, joiden vuoksi hän ei kuitenkaan joudu tinkimään elintasostaan tai -tavoistaan. Niin, totta. Ne yksittäiset teot ovat suurempia tekoja yksilöille ja joku Matti Meikäläinen voi loppupeleissä olla paljon Gatesia suurempi ihminen ja hyväntekijä. Mutta molemmat aivan mielettömän hienoja juttuja, Vastuunottoa. Ei ihme, että Gates on listattu tällä hetkellä maailman arvostetuimmaksi ihmiseksi. Arvostan.

Iso joukko yksilöitä tai pieni joukko miljonäärejä – sama tulos. Jokaisella on merkitystä, kaikki lasketaan. 

Hyvää lauantai-iltaa kuitenkin, älkää turhaan miettikö maailmanpelastamista just nyt! 😀 

218 vastausta artikkeliin “Löhölauauntai

  1. Hei!
    Johanna, voisitko tarkentaa, mitä tarkoittaa, että elämäsi on ”ihan eri asia kuin blogi tai miltä blogi näyttää ulospäin”? Onko blogissasi jotain, mikä ei oikeasti ole elämääsi? Vai tarkoitatko, että blogi kertoo vain osan elämästäsi? Jotenkin vaikea ymmärtää, että mitä tuo ”ihan eri asia” tarkoittaa tässä yhteydessä. 
    Aikaisempien kommentoijien juttuihin liittyen, niin kai kritiikki johtuu siitä, että Johanna tuntuu tekevän aika paljon pitkälle meneviä johtopäätöksiä (rauhanpalkinto yms) yhden dokumentin perusteella. Ja kirjoituksesta kieltämättä jää vähän sellainen ”sokean ihailun” vaikutelma ilman, että on perehdytty asiaan paremmin. Eikä kyse tietenkään ole siitä, että onko hyvä, että löytyy lahjoittajia ja hyväntekijöitä. Keskusteluahan pitäis käydä nimenomaan siitä, että miten rahat käytetään. Tuskin Gates antaisi kenenkään tehdä toimistaan dokumenttia ilman että on etukäteen sovittu, että tulee positiivinen juttu. On myös paljon hyväntekijöitä, jotka tukevat kehitysyhteistyötä tuomatta itseään mitenkään esiin. Heidän tarkoitusperistään on varmaan vähemmän epäilyksiä kuin tunnetun firman johtajan motiiveista. 
    Jotkut täällä sanovat ettei ole hyvä olla kyyninen. Mutta ei aikuisen ihmisen ole myöskään ole kovin hyvä olla kauhean naiivi. 
     

    Tykkää

  2. Hei!
    Johanna, voisitko tarkentaa, mitä tarkoittaa, että elämäsi on ”ihan eri asia kuin blogi tai miltä blogi näyttää ulospäin”? Onko blogissasi jotain, mikä ei oikeasti ole elämääsi? Vai tarkoitatko, että blogi kertoo vain osan elämästäsi? Jotenkin vaikea ymmärtää, että mitä tuo ”ihan eri asia” tarkoittaa tässä yhteydessä. 
    Aikaisempien kommentoijien juttuihin liittyen, niin kai kritiikki johtuu siitä, että Johanna tuntuu tekevän aika paljon pitkälle meneviä johtopäätöksiä (rauhanpalkinto yms) yhden dokumentin perusteella. Ja kirjoituksesta kieltämättä jää vähän sellainen ”sokean ihailun” vaikutelma ilman, että on perehdytty asiaan paremmin. Eikä kyse tietenkään ole siitä, että onko hyvä, että löytyy lahjoittajia ja hyväntekijöitä. Keskusteluahan pitäis käydä nimenomaan siitä, että miten rahat käytetään. Tuskin Gates antaisi kenenkään tehdä toimistaan dokumenttia ilman että on etukäteen sovittu, että tulee positiivinen juttu. On myös paljon hyväntekijöitä, jotka tukevat kehitysyhteistyötä tuomatta itseään mitenkään esiin. Heidän tarkoitusperistään on varmaan vähemmän epäilyksiä kuin tunnetun firman johtajan motiiveista. 
    Jotkut täällä sanovat ettei ole hyvä olla kyyninen. Mutta ei aikuisen ihmisen ole myöskään ole kovin hyvä olla kauhean naiivi. 
     

    Tykkää

    1. No siis blogi on muutama pieni sekuntti mun elämästä, ihan pieni osa siis. Tarkoitin lähinnä sitä, ettei täällä näy kuin valittuja paloja ja hetkiä ja niitä juttuja joista haluan kirjoittaa. ei sellaisia päiviä jolloin olen liian väsynyt jaksaakseni edes ajatella koko blogia. Ei kauppareissua eikä lasten kuskaamista 😉 Niitä meillä on jokaisella ihan tarpeeksi eikä sellaisista varmaan saisi lisäenergiaa kummankaan puolin. tykkään keskittyä täällä suurimmaksi osaksi siihen kauniiseen, vaikka se sitten usein onkin vähän pinnallista. Mutta koko elämääni ei täällä ole tarkoituskaan räväyttää auki, blogi ei oo mun elämä vaan kauniita paloja siitä 🙂

      Tykkää

  3. Vierailija
    27.01.2014 klo 02:11

    Hei!
    Johanna, voisitko tarkentaa, mitä tarkoittaa, että elämäsi on ”ihan eri asia kuin blogi tai miltä blogi näyttää ulospäin”? Onko blogissasi jotain, mikä ei oikeasti ole elämääsi? Vai tarkoitatko, että blogi kertoo vain osan elämästäsi? Jotenkin vaikea ymmärtää, että mitä tuo ”ihan eri asia” tarkoittaa tässä yhteydessä. 
    Aikaisempien kommentoijien juttuihin liittyen, niin kai kritiikki johtuu siitä, että Johanna tuntuu tekevän aika paljon pitkälle meneviä johtopäätöksiä (rauhanpalkinto yms) yhden dokumentin perusteella. Ja kirjoituksesta kieltämättä jää vähän sellainen ”sokean ihailun” vaikutelma ilman, että on perehdytty asiaan paremmin. Eikä kyse tietenkään ole siitä, että onko hyvä, että löytyy lahjoittajia ja hyväntekijöitä. Keskusteluahan pitäis käydä nimenomaan siitä, että miten rahat käytetään. Tuskin Gates antaisi kenenkään tehdä toimistaan dokumenttia ilman että on etukäteen sovittu, että tulee positiivinen juttu. On myös paljon hyväntekijöitä, jotka tukevat kehitysyhteistyötä tuomatta itseään mitenkään esiin. Heidän tarkoitusperistään on varmaan vähemmän epäilyksiä kuin tunnetun firman johtajan motiiveista. 
    Jotkut täällä sanovat ettei ole hyvä olla kyyninen. Mutta ei aikuisen ihmisen ole myöskään ole kovin hyvä olla kauhean naiivi. 
     

    Luulisi jo ihan perusjärkeen käyvän se, että blogi on vain pilkahdus ihmisen elämästä eikä blogeissa kaikkia asioita puida tai näytetä. Ei kai tuota ole oikeasti tarvetta sen enempää avata, itsestäänselvyys?
    No nyt voisi kommentoijakin tehdä itse hiukan taustatyötä: Bill Gates on todellakin harvinaisen uskottava ja arvostettu hyväntekijä, on ollut jo pitkään ennen dokumentin tekoakin. Maailmalla ollaan noteerattu useaan otteeseen.  Bill ja Melinda Gatesin Foundation on maailman suurin ja sen erikoisuus on juuri se, että rahankäyttö ja kohteet ovat läpinäkyviä. Ihan hyvä että tunnettu henkilö auttaa julkisesti, rohkaisee ehkä muitakin rikkaita samaan. Kentällä ongelmahan on aina resurssit, ja jos jostain tulee sopiva summa rahaa tilojen vuokriin, palkkoihin, projekteihin jne sillä on käytännön merkitystä ruohonjuuritasolla.

    Tykkää

  4. Vierailija
    26.01.2014 klo 10:55

    Kyllä minunkin silmääni osui tavallinen löhölauantai ja silti niin täydellisenä ja huomasin myös ”tunikan” pituuden. Mielestäni aiempi kommentoija kirjoitti kritiikkiä ihan normaalisti- ei haukkuen tai mollaten. Mutta näemmä ei saa olla eri mieltä.
    Pointtini on se että kaikkien pitäisi aina nöyristellen ja anteeksi pyydellen kirjoittaa jos on eri mieltä.
    Pidän blogista ja rakastan Johannaa 😉 Mutta ei meinaa uskaltaa kirjoittaa jos vaikka mekko näyttääkin paidalta kun muut lukijat tuohtuu-Johanna itse edes ei ❤

     
    No mutta! Mulla ainakin on aika monenpituisia tunikoita, ei herätä tuohtumista puoleen tai toiseen 🙂 Hassua että pitää tuollaiseen asiaan edes puuttua!
    Jos nuo pari aikaisempaa ilkeilykommenttia ovat sinun mielestäsi normaalia kommunikaatiota, niin voi voi, millaiseen olet tottunut 😦 Surku itsesi ja ympärilläoleviesi kannalta.

    Tykkää

    1. 😀 
      Mietin ihan samaa… Ei kai tunikalla ole mitään määrättyä pituutta. Mitä kun Odd Molly kutsuu tätä mekoksi?! Kai mulla on oikeus olla kutsumatta tätä mekoksi 😛 Järkeä kun saa käyttää.

      Tykkää

  5.  
     

    Tuo on niin totta, että Gatesin on helppoa antaa omistaan (vrt. tavallinen tallaaja), koska rahaa on niin paljon. Tämä on todella hieno asia, mielenkiinnolla seuraan mihin asia edistyy.
    Itseäni ihmetyttää ylläolevan kommentoijan tavoin, miten esim. Cheekin lahjoitus on muka mainostemppu.. Eihän hän edes ilmoittanut missään että on tehnyt lahjoituksen, vaan sen näki vasta lastensairaalan sivuilta. Myöskään summaa ei ole ilmoitettu, vaan vain se, että summa on yli 100 000€ koska hän on kunnialahjoittaja (vai mikä nyt olikaan) joten summahan voi olla paljon suurempikin! Suomessa tympii kyllä kovasti tämä ainainen kateellisuus. Niinkuin täällä blogistaniassakin 😦 Johannan ihana tunika on jollakin ihmeen tavalla pois joltakin toiselta? En ymmärrä.”
     
     
    Mä en aikuisten oikeasti kestä tuota lähes kehityksestä jo jälkeen jääneen tason naivia kateuskorttia!!! JOS hyväntekijät kuten Billi ja Keekki olisivat vilpittömällä asialla, siitä oltaisiin hiiren hiljaa. Lahjoittajan persoonalla ei ole hitonkaan väliä, ainoastaan sillä että apua tulee ja miten hyvin tai huonosti se perille menee. Eli kateutta siinä ei ole häivääkään vaan valitunutta närkästystä siitä miten jotkut voivat olla niin häikäilemättömän törkeitä että käyttävät hätää omana mainostuskeinonaan! Kuten joku loistavasti totesi, kyynisyyttä ei ole se ettei ihaile posketu punehtuen jokaista asiaa kuin teini & usko jokaista kuultua/luettua asiaa ilman minkäänlaista kriittisyyttä.

    Tykkää

    1. Sitten on vielä se näkökulma että hyväntekeväisyydelle saadaan kyllä aika paljon lisää näkyvyyttä julkisuude henkilöiden kautta… Ja lisää lahjoittajia. Kyllä julkisuuden henkilöt ovat myös esimerkkinä muille lahjoittaseessaan ja varmasti tärkeä osa ihmisten mukaansaannissa.

      Tykkää

  6. Olisiko sun mielestä sitten parempi, etteivät Gates tai Cheek oli antaneet yhtään mitään hyväntekeväisyyteen? Miten ihmeessä joku iso lahjoitus hyväntekeväisyyteen voi olla häikeilemättömän törkeätä. Mikä siinä on niin väärää, että joku ihminen on onnistunut elämässään, eikö kukaan saisi onnistua? Ihan itse ovat omaisuutensa ansainneet. Ainakaan Cheek ei asiaa tuonut itse julkisuuteen, vaan joku huomasi sen laistensairaalan sivuilta ja jakoi tiedon mediaan, jossa sitten alettiin paheksua. Ja mikä ihmeen Billi ja Keekki, taitaa sulla  olla joku asennevika.

    Tykkää

    1. Kyllä munkin mielestä on hyvä lahjoittaa julkisesti. Sillä saa ihan varmasti muitakin mukaan ja näkyvyyttä tärkeälle asialle.

      Tykkää

  7. Hei Johanna,
    Olen seurannut blogiasi jo pitkään, mutta kommentoinut vain pari kertaa satunnaisesti. Ihailen tapaasi suhtautua kärkkäisiin kommentteihin provosoitumatta olemaan itse ilkeä. Ihmiset vetoavat oikeuteensa antaa ”kritiikkiä”, mutta nämä vihjailut ja suorastaan haukkumiset ovat jotain ihan muuta. Palautetta toki saa antaa, mutta kyllä kommentista huomaa mihin sävyyn se on kirjoitettu. Henkilökohtaisesti en kyllä edes koe aiheelliseksi kritisoida blogia, joka kertoo kirjoittajansa elämästä. Eihän se minuun liity, millaiset urheiluharrastukset/vaatteet/perheen askareet vieraalla ihmisellä on. Ilmeisesti monet silti ajattelevat toisin, mutta harvemmin nämä henkilöt rohkenevat linkittää omaan vastaavaan blogiinsa – saati ottaa vastaan samanlaista ”kritiikkiä” omasta elämästään.
    Aikoinaan minullakin oli joskus närkästyneitä ajatuksia joistain postauksistasi. Lähinnä ajattelin niiden olevan jollain tapaa hieman teennäisiä/lavastettuja, mutta se johtui kyllä täysin omasta elämäntilanteestani. Kun itse olin kovin tyytymätön elämääni, varmasti kadehdin sitä, kuinka joku jaksaa huolehtia ulkoisista puitteistaan ja olla vielä lisäksi aina positiivinen.
    Viime vuosina olen kuitenkin päättäväisesti muuttanut asiat, jotka ”entisessä elämässäni” aiheuttivat suurinta ahdistusta. Ja vaikka se kuulostaa hassulta, sinä olet inspiroinut muuttamaan myös näitä monien mielestä ei-niin-tärkeitä rutiineja. Ei se oikeasti vaadi paljoa panostaa hieman hiuksiin ja meikkiin. Huolitellumpi peilikuva piristää myös mieltä, vaikka olisikin tiedossa vain löhölauantai. Niin fyysiseen, kuin henkiseenkin hyvinvointiin pääseminen muuttaa ihmisen väistämättä positiivisemmaksi. Ellei sitten _halua_ pysyä kyynisenä, katkerana ja kateellisena. Vieraan ihmisen kadehtiminen/vihaaminen kun ei kyseisen henkilön elämään yleensä paljoa vaikuta, itsehän siinä vain näivettyy ilkeiden ajatustensa keskellä.
    Samaa mieltä ei asioista tarvitse olla, mutta täytyykö siitä aina ääneen mainita? En minäkään koskaan harrastaisi zumbaa, muttet sinäkään, Johanna, varmasti niitä urheilulajeja, joihin itse olen hullaantunut. Silti meillä on sama yhteinen intohimo liikkumiseen ja hyvän olon tavoitteluun. Ja mitä siitä hyötyy, jos haukkuu toisen ihmisen vaatteet? Toivon, että jokainen uskaltaisi kokeilla kuinka paljon asiohin voi vaikuttaa pelkästään ajattelutavan muutoksella.
    Kiitos, että jaat pienen palan elämästäsi meille. Luen mielelläni niin näistä vakavammista aiheista, kuin ”hömpästäkin”. Pysytään yhtä positiivisina ja yritetään hukuttaa ne ilkeimmätkin ihmiset ystävällisyyteen! 😉
    – Anna

    Tykkää

    1. Kiitos Anna, yksi kauneimmista kommenteista koskaan 🙂 Blogista tuntuu todella olevan hyötyä, jos se saa aikaan konkreettisia elämänmuutoksia :’) Joskushan tää tuntuu ihan merkityksettömältä, muttei tällaisten palautteiden jälkeen :))

      Tykkää

  8. Voi harmi, olen aina tykännyt blogistasi, mutta valitettavasti tämä postaus laski lukuhaluni. Olen oikeastaan antanut anteeksi kiellelliset stiplut tässä vuosien aikana visuaalisen ilmeen takia, mutta vakavasta aiheesta kirjoittaminen tuohon sävyyn, heikosti perusteltuna, pistää ärsyttämään. Koulutus on tekijä, jolla vaikutetaan paljon, erityisesti tulevien äitien, eli tyttöjen kautta, mutta se yksistään ei riitä. Kehitysmaiden ongelmat ovat suurimmaksi osaksi länsimaiden syytä, jotka kolonialismillaan tuhosivat paljon, nyt Kiina on käytännössä ostanut Afrikan. Ryövääminen yhdistettynä korruptioon luovat sellaisen kombinaation, että muutos on mahdoton, jos sisäistä tahtoa muutokseen ei löydy. Siis ihan kuin laihdutusprojekti – siihen ei voi ketään pakottaa, ellei halua lähde itsestä. Yksi toinen asia, mitä ei millään meinata ymmärtää, on kulttuuriset erot. On helppo mennä miljardiomaisuudella mälläämään, ymmärtämättä, että kyseessä on ihmiset, jotka eivät yksinkertaisesti ajattele kuten me. En asu varsinaisesti kehitysmaassa (ulkomailla kylläkin), ja mulla käy siivooja, jolle lahjoitettu raha meni isoon uuteen (vanha oli ok) jääkaappiin ja lapset näkevät edelleen nälkää. Ja olin pitänyt tuota naista ihan fiksuna, mutta hän ajatteli tulevansa rikkaaksi, jos hänellä on samanlainen jääkaappi kuin rikkaalla. Yritän sanoa, että on ok ottaa puheeksi tuollaiset projektit, mutta pientä lähdekritiikkiä voisi harrastaa, koska televisiossa monen asian saa näyttämään ihan toisenlaiselta. Kerron tämän nyt kaikella rakkaudella, sillä tosiystävä kehtaa sanoa ikävätkin asiat.

    Tykkää

    1. No niin, tästä blogista ei koskaan tule asiablogia, kieliasu ei koskaan tule olemaan virallinen eikä tekstit uutisia. Jos sisältö ei täytä vaatimuksia, on varmasti parempi lukea jotain virallisempaa sivustoa. Tulen jatkossakin ”paneutumaan” asioihin lähinnä oman mielipiteeni kautta, mainitsemalla. Näin laajaan aiheeseen olisi ollut mahdotonta paneutua täydellä kattavuudella yhden blogipostauksen aikana. Ymmärrän että moni teistä lukijoista asettaa lukemilleen teksteille odotuksia ja toiveita ja on kriittisiä jne, mutta sitten kannattaa kuitenkin muistaa että tää on vain blogi, jolle ei ehkä kannata laittaa samoja odotuksia kuin asiateksteille. Käytän myös paljon yksinkertaistusta ja kärjistystä ja todellakin puhekieltä, eikä se tietenköhän tyydytä kaikkien vaatimuksia/toiveita.  Ymmärrän ihan hyvin 🙂

      Tykkää

  9. Tunika on pitkän paidan tyylinen vaatekappale. Se oli antiikin Kreikan ja Rooman aikaan yleisin miesten asuste. Kansalaiset pitivät sitä varsinkin muodollisissa tilaisuuksissa yhdessä toogan kanssa.
    Roomassa tunikan pituus, mahdollinen raidoitus tai koristelu ilmaisi käyttäjän yhteiskunnallista asemaa. Sotilaat, työläiset ja orjat käyttivät yleensä hiukan polven yläpuolelle ulottuvaa tunikaa, ylempiarvoiset taas nilkkapituista vaatetta.
    Nykyisin tunikalla tarkoitetaan yleensä naisten käyttämää mekkomaista pitkää paitaa.

    Tykkää

  10. Voi itku miten monet lukijat keskittyvät aidan sijasta aidan seipääseen…Lienee ihan sama onko tunika tunika vaiko mekko tai paitanen:D
    Minusta on ihan hyvä, että kirjoittelet välillä muustakin kuin vaatteista tai sisustamisesta. Mielestäni kirjoitat siitä muusta aika useinkin ja siitä on mukava lukea. Ja vaikkei rahaa kehitysmaihin syytämällä asiat korjaudukaan, niin rahan avulla voidaan käynnistää projekteja jotka oikeasti auttavat ihmisiä, kunhan rahavirrat päätyvät oikeaan paikkaan. Maailmaa pitää parantaa, kyynistyminen ei auta ketään ja vähiten kyynikkoa itseään.
    Jokainen voi osallistua maailmanparannusprojekteihin niillä resursseilla joita itsellä on. Minä menen Kansainvälisenä lasten syövän päivänä kinuamaan rahaa viattomilta ihmisiltä kolikkolippaan kanssa ja en malta odottaa, on ihana ottaa osaa ja antaa vähän aikaansa hyvän asian puolesta. Suuria summia ei tarvitse itseltä löytyä, apua voi antaa monella tavalla:) Jonkun mielestä kohteeni on tietenkin ihan väärä mutta syöpätoipilaan äitinä annan valitusten mennä ohi korvien;)
    Minusta tuntuu, että positiivisesti ajatteleminen jatkuvan haukkumisen ja nasauttelun sijaan olisi itse kullekin helpompi tapa elää.
    http://mamainprogess.blogspot.fi/
     

    Tykkää

  11. Sisälukutaito on kovin kätevä avu…
     
    Olisiko pitänyt tavuttaa se kohta jossa sanotaan että mikäli lahjoitukset on tehty täysin vastikevapaalla mielellä, ne to-del-la-kin pystyy AINA tekemään anonyymisti. Myös Cheek. Joten joka kerta kun ”vuotaa ihan vahingossa” julkisuuten lahjoittajan nimi, se on mitä puhtaimmin tarkoituksenmukaista ja yhtä kaukana vahingosta kuin maa kuusta.
     
    Etkö ymmärtänyt sitäkään että paheksuttavinta moisessa toiminnassa on nimenomaisesti se ettei tee sitä vilpittömästi auttamisenhalusta vaan mukana on kitkerän ikävänmakuinen halu nostaa itseä ja varmasti vielä ajatuskin siitä että ai vitsi miten mä olen hyvä ihminen! Vaikka juuri ne ihmiset joiden nimet esille nostetaan, antavat niin pienen osan ettei se heidän elämäänsä vaikuta mitenkään joten ”hyvän” tekeminen on siitä erehdyttävä nimi. Joten edelleen, yksinkertaistan: aina on loistavaa että kuka tahansa antaa omastaan hädänalaisille, rikas tai köyhä, mutta mitään kiitosta saati nostavaa julkisuutta siitä on huisin törkeää hakea.
     
    Toivottavasti ei enää tarvitse vääntää rautalangasta kateudesta länkyttävälle tai epäolennaisuuteen tarttuvalle…
     
     

    Vierailija
    27.01.2014 klo 10:55

    Olisiko sun mielestä sitten parempi, etteivät Gates tai Cheek oli antaneet yhtään mitään hyväntekeväisyyteen? Miten ihmeessä joku iso lahjoitus hyväntekeväisyyteen voi olla häikeilemättömän törkeätä. Mikä siinä on niin väärää, että joku ihminen on onnistunut elämässään, eikö kukaan saisi onnistua? Ihan itse ovat omaisuutensa ansainneet. Ainakaan Cheek ei asiaa tuonut itse julkisuuteen, vaan joku huomasi sen laistensairaalan sivuilta ja jakoi tiedon mediaan, jossa sitten alettiin paheksua. Ja mikä ihmeen Billi ja Keekki, taitaa sulla  olla joku asennevika.

    Tykkää

  12. Vierailija
    27.01.2014 klo 12:19

    Sisälukutaito on kovin kätevä avu…
     
    Olisiko pitänyt tavuttaa se kohta jossa sanotaan että mikäli lahjoitukset on tehty täysin vastikevapaalla mielellä, ne to-del-la-kin pystyy AINA tekemään anonyymisti. Myös Cheek. Joten joka kerta kun ”vuotaa ihan vahingossa” julkisuuten lahjoittajan nimi, se on mitä puhtaimmin tarkoituksenmukaista ja yhtä kaukana vahingosta kuin maa kuusta.
     
    Etkö ymmärtänyt sitäkään että paheksuttavinta moisessa toiminnassa on nimenomaisesti se ettei tee sitä vilpittömästi auttamisenhalusta vaan mukana on kitkerän ikävänmakuinen halu nostaa itseä ja varmasti vielä ajatuskin siitä että ai vitsi miten mä olen hyvä ihminen! Vaikka juuri ne ihmiset joiden nimet esille nostetaan, antavat niin pienen osan ettei se heidän elämäänsä vaikuta mitenkään joten ”hyvän” tekeminen on siitä erehdyttävä nimi. Joten edelleen, yksinkertaistan: aina on loistavaa että kuka tahansa antaa omastaan hädänalaisille, rikas tai köyhä, mutta mitään kiitosta saati nostavaa julkisuutta siitä on huisin törkeää hakea.
     
    Toivottavasti ei enää tarvitse vääntää rautalangasta kateudesta länkyttävälle tai epäolennaisuuteen tarttuvalle…
     
     

    Vierailija
    27.01.2014 klo 10:55

    Olisiko sun mielestä sitten parempi, etteivät Gates tai Cheek oli antaneet yhtään mitään hyväntekeväisyyteen? Miten ihmeessä joku iso lahjoitus hyväntekeväisyyteen voi olla häikeilemättömän törkeätä. Mikä siinä on niin väärää, että joku ihminen on onnistunut elämässään, eikö kukaan saisi onnistua? Ihan itse ovat omaisuutensa ansainneet. Ainakaan Cheek ei asiaa tuonut itse julkisuuteen, vaan joku huomasi sen laistensairaalan sivuilta ja jakoi tiedon mediaan, jossa sitten alettiin paheksua. Ja mikä ihmeen Billi ja Keekki, taitaa sulla  olla joku asennevika.

    Eikö tärkeintä ole kumminkin auttaa?
     

    Tykkää

  13. Mistähän mahdat tietää varmasti, ettei Cheek tehnyt lahjoitusta vilpittömästä auttamisenhalusta? Jos vaikka tekikin, onhan itsekin ollut pienenä keskosena sairaalassa hoidettavana. Minun mielestä Cheekin teko on kunnioitettava teko, arvostan suuresti!

    Tykkää

  14. Vierailija
    27.01.2014 klo 12:19

    Sisälukutaito on kovin kätevä avu…
     
    Olisiko pitänyt tavuttaa se kohta jossa sanotaan että mikäli lahjoitukset on tehty täysin vastikevapaalla mielellä, ne to-del-la-kin pystyy AINA tekemään anonyymisti. Myös Cheek. Joten joka kerta kun ”vuotaa ihan vahingossa” julkisuuten lahjoittajan nimi, se on mitä puhtaimmin tarkoituksenmukaista ja yhtä kaukana vahingosta kuin maa kuusta.
     
    Etkö ymmärtänyt sitäkään että paheksuttavinta moisessa toiminnassa on nimenomaisesti se ettei tee sitä vilpittömästi auttamisenhalusta vaan mukana on kitkerän ikävänmakuinen halu nostaa itseä ja varmasti vielä ajatuskin siitä että ai vitsi miten mä olen hyvä ihminen! Vaikka juuri ne ihmiset joiden nimet esille nostetaan, antavat niin pienen osan ettei se heidän elämäänsä vaikuta mitenkään joten ”hyvän” tekeminen on siitä erehdyttävä nimi. Joten edelleen, yksinkertaistan: aina on loistavaa että kuka tahansa antaa omastaan hädänalaisille, rikas tai köyhä, mutta mitään kiitosta saati nostavaa julkisuutta siitä on huisin törkeää hakea.
     
    Toivottavasti ei enää tarvitse vääntää rautalangasta kateudesta länkyttävälle tai epäolennaisuuteen tarttuvalle…
     
     

    Vierailija
    27.01.2014 klo 10:55

    Olisiko sun mielestä sitten parempi, etteivät Gates tai Cheek oli antaneet yhtään mitään hyväntekeväisyyteen? Miten ihmeessä joku iso lahjoitus hyväntekeväisyyteen voi olla häikeilemättömän törkeätä. Mikä siinä on niin väärää, että joku ihminen on onnistunut elämässään, eikö kukaan saisi onnistua? Ihan itse ovat omaisuutensa ansainneet. Ainakaan Cheek ei asiaa tuonut itse julkisuuteen, vaan joku huomasi sen laistensairaalan sivuilta ja jakoi tiedon mediaan, jossa sitten alettiin paheksua. Ja mikä ihmeen Billi ja Keekki, taitaa sulla  olla joku asennevika.

     
    Olen ihan hölmö kun jaksan edes kommentoida, mutta voi hyvänen aika!! 😀 Ettäkö auttaa voi ainoastaan jos tekee sen tosi salaa ja piilossa? Kadullakin jos näkee mummon kaatuvan, hänet voi auttaa pystyyn ainoastaan jos ensin on naamioitunut ja vetänyt kommandopipot päähän? Ettei vaan kukaan kuvittele, että autat vain näyttääksesi hyvältä ihmiseltä?
    Entä sellainen puoli asiassa, että julkkikset, ihaillut ja kunnioitetut roolimallit omalla esimerkillään innostavat muitakin auttamaan? Todennäköisesti moni Cheekin perässä osallistui lastensairaalan tukemiseen, mikä olisi jäänyt tapahtumatta, jos lahjoitus olisi pysynyt salassa.
     

    Tykkää

    1. Nimenomaan, pidän myös julkkisten esimerkkiä tärkeänä tässä. ehkä hölmöä, mutta se on se mikä tehoaa 😉

      Tykkää

  15. Yhtä todennäköisesti myös tosi moni ei takuuvarmasti anna lanttiakaan keräykselle koska se haiskahtaa, monin tavoin. Ei vähiten siten että Lastensairaala-keräyksen kasvona on nainen joka raivoisasti vastustaa verojen keräystä ylipäätään yrityksiltä. Mummon kaatuminen – et sitten ontuvampaa vertausta keksinyt puhuttaessa anonyymiteetin käytöstä rahalahjoituksista puhuttaessa? 😉  Hyvän tekeminen on hyvää tasan niin kauan kun se sitä itseään on eikä kiertotie jollekin aivan muulle.

    Tykkää

  16. Eiköhän molemmissa kannoissa ole hyvät pointit? Ikävä kyllä, hyvän nimissä rahan antajissa todella löytyy näitä joiden ainoa päämäärä on nostaa omaa häntää niin sanotusti. Mutta sille nyt ei ilmeisesti vain voi mitään, vaikka kuinka tuntuu pahalta että tähänkin yhteyteen niitä halveksittavia tyyppejä liimautuu. Kannattaa koettaa keskittää ajatus siihen että toivon mukaan jokikinen lahjoitettu sentti menisi perille ja tulisi sijoitetuksi siten että sitä APUA todella saataisiin kohteeseen mihin oli tarkoitus. ❤ 🙂

    Tykkää

  17. Vierailija
    26.01.2014 klo 10:55

    Kyllä minunkin silmääni osui tavallinen löhölauantai ja silti niin täydellisenä ja huomasin myös ”tunikan” pituuden. Mielestäni aiempi kommentoija kirjoitti kritiikkiä ihan normaalisti- ei haukkuen tai mollaten. Mutta näemmä ei saa olla eri mieltä.
    Pointtini on se että kaikkien pitäisi aina nöyristellen ja anteeksi pyydellen kirjoittaa jos on eri mieltä.
    Pidän blogista ja rakastan Johannaa 😉 Mutta ei meinaa uskaltaa kirjoittaa jos vaikka mekko näyttääkin paidalta kun muut lukijat tuohtuu-Johanna itse edes ei ❤

    Olen täysin samaa mieltä tämän kommentoijan kanssa. Eikä kyse ole pelkästään tästä viestiketjusta, vaan jo aiemmin on ollut huomattavissa se, että on hyväksyttävää kommentoida vain kehuakseen/ollakseen samaa mieltä. Kannttaisikohan joidenkin ”fan clubilaisten” pikkuhiljaa harkita ihan oman elämän hankkimista, eikä olla niin julmetun tosissaan terrierinä täällä 😉

    Tykkää

  18. Hei, miten joku voi vaatia bloggaajaa kertomaan mitä oikeassa elämässä tapahtuu, että eikö olekaan kaikki täällä blogissa…?! Ei tarvitse todellakaan olla. Voi jättää monia asioita kertomatta, jos haluaa ja kun haluaa. Blogia ei ole mikään pakko käydä lukemassa, kuten moni tässä kommenteissa on maininnutkin. Eriäviä mielipiteitä saa varmaan esittää hyvinkin, ja mielelläänkin tuoda lisävaloa omalla tietämyksellä. Ja mitä tulee Bill Gatesiin ja Cheekiin julkisuuden henkilöinä jotka ovat antaneet omastaan johonkin hyödylliseen kohteeseen/toimintaan, voimme kai kaikki yksin tuumin sanoa, että tuollaiset julkisuuden henkilöt eivät voi mitenkään tehdä lahjoituksia ilman, että ne jotenkin saadaan selville. Eikä myöskään ilman, että joku alkaisi kääntää ne lahjoittajaa vastaan. Miksei saa julkisesti lahjoittaa rahaa johonkin haluamaansa kohteeseen? Ihan sama onko Gates, Cheek, tai Maija Meikäläinen… Iloisena monet tutut ilmoittivat etteivät lähetä joulukortteja ja lahjoittavat rahat jonnekin hyväntekeväisyyteen, kuka mihinkin. Olisiko heidän pitänyt olla kertomatta sitä sitten? Ja jos joku yrittää vikistä että eikö saa esittää kritiikkiä, niin kyse on kai siitä miten asiat tuo esille; jos käyttää halventavia ilmauksia toisen ruumiinosista niin on kyllä vajonnut kommentoinnissa aika alas. Ei sellainen ole millään tavalla rakentavaa kritiikkiä. Miten puhut ystävällisesti kasvotusten ihmisten kanssa, samoja sanoja voi käyttää kommentoinnissa. Ethän sinä – siis sinä joka halusit ilmaista kaikelle maailmalle mietittäväksi niinkin tärkeän asian kuin tiedon tunikan pituudesta kommentissa nro 3- kentis puhuisi muutenkaan kenellekään tuolla tavoin…? Toivottavasti et.
    Kiva blogi, kauniita kuvia, ja pidän niistä vinoistakin -tuo kokonaisuuteen upeaa estetiikkaa! Kiitän siitä, että olet jaksanut tällaista; kun toisaalle kumartaa, toisaalle pyllistää. Ja täältä voi Sinunkin blogista / kommenteista juuri lukea niin monenmoista, että en jaksa kuin ihmetellä, miten Sinä – ja muutkin bloggarit- jaksatte, jotka saatte kuraa niskaan, teette niin tai näin-aina menee jonkun mielestä väärin päin 😉
    Iloa maanantai-iltaan!

    Tykkää

  19. Hei,
    sellaisen ajatuksen heikompien auttamisesta olen oppinut myös että ”autettavan kannalta on ihan sama, mikä on auttaja motiivi: tärkeintä, että apua saa”
     

    Tykkää

  20. Itse köyhänä opiskelijana en pysty paljoa rahaa lahjoittamaan , mutta lahjoitin silmälasini Tansaaniaan 🙂 Hyväntekeväisyys on ihan parasta!

    Tykkää

  21. Jos itselläsi olisi todella sairas lapsi ja olisitte olleet hoidossa nykyisessä huonokuntoisessa Lastenklinikassa, ottaisit taatusti kiitollisena jokaisen sentin ja avun vastaan noilta halveksimiltasi Cheekeiltä ja Anne Bernereiltä. Jokainen apu ja lahjoitus on äärettömän arvokas tähän tarkoitukseen. Kuinka edes kehtaat kirjoittaa tuolla tavalla.

    Vierailija
    27.01.2014 klo 01:34

    Yhtä todennäköisesti myös tosi moni ei takuuvarmasti anna lanttiakaan keräykselle koska se haiskahtaa, monin tavoin. Ei vähiten siten että Lastensairaala-keräyksen kasvona on nainen joka raivoisasti vastustaa verojen keräystä ylipäätään yrityksiltä. Mummon kaatuminen – et sitten ontuvampaa vertausta keksinyt puhuttaessa anonyymiteetin käytöstä rahalahjoituksista puhuttaessa? 😉  Hyvän tekeminen on hyvää tasan niin kauan kun se sitä itseään on eikä kiertotie jollekin aivan muulle.

    Tykkää

  22. Tavallaan tämä teknologia maailma on niin turhauttavaa. Olis kiva saada teidät kaikki saman pöydän ääreen ja keskustella tää asia kuntoon. Inhottaa tollanen huutelu missä käytetään sanoja kuten perse…Eriävän mielipiteen saa sanoa, mutta kirjoituksen sävy ei tarviste olla yhtä negatiivinen. Tällainen viestittely on tosi vaikeeta, kun emme näe kasvon eleitä, äänensävyä ym..
    Itse mietin kun Bill tekee tästä lahjotuksesta julkisen että se samalla haastaa muita rikkaita lahjoittamaan ja auttamaan. Kaippa siinä aina voi mennä jotain omaan pussiin, mutta ensi fiilis uutisesta minulla oli että vihdoinkin joku tekee jotain.
    Maailmalla on myös paljon konkreettisia auttajia lähetystyössä, jotka oikeasti auttaa esim. kouluttamattomia naisia lukemaan ja ehkä vähän myös ajattelemaan mitä kaikkea heillä on mahdollisuus vielä saavuttaa.

    Tykkää

  23. Ai kun kiva, että täällä on kerrankin kunnon keskustelut käynnissä, eikä jonninjoutavaa hymistelyä. Ja te, jotka kaipasitte enemmän normielämää pelkän nykyisen bling blingin sijaan, lukekaapa arkistosta vanhempia postauksia esim. vuodelta 2010. Siellä sitä on.

    Tykkää

  24. Sitä vain tulin sanomaan että KAI NYT JOKAINEN SAA KOTONAAN LÖHÖILLÄ JUURI NIISSÄ VAATTEISSA KUIN HALUAA! Härregyyd ihmiset, nyt joku roti.

    Tykkää

  25. Vierailija
    27.01.2014 klo 05:56

    Hei,
    sellaisen ajatuksen heikompien auttamisesta olen oppinut myös että ”autettavan kannalta on ihan sama, mikä on auttaja motiivi: tärkeintä, että apua saa”
     

    Se on just näin, naulankantaan! Ja miten se mielipidevaikuttamisen laita oli?:) Sitä on paha tehdä anonyymisti…
     

    Tykkää

  26. Vierailija
    27.01.2014 klo 06:26

    Jos itselläsi olisi todella sairas lapsi ja olisitte olleet hoidossa nykyisessä huonokuntoisessa Lastenklinikassa, ottaisit taatusti kiitollisena jokaisen sentin ja avun vastaan noilta halveksimiltasi Cheekeiltä ja Anne Bernereiltä. Jokainen apu ja lahjoitus on äärettömän arvokas tähän tarkoitukseen. Kuinka edes kehtaat kirjoittaa tuolla tavalla.

    Vierailija
    27.01.2014 klo 01:34

    Yhtä todennäköisesti myös tosi moni ei takuuvarmasti anna lanttiakaan keräykselle koska se haiskahtaa, monin tavoin. Ei vähiten siten että Lastensairaala-keräyksen kasvona on nainen joka raivoisasti vastustaa verojen keräystä ylipäätään yrityksiltä. Mummon kaatuminen – et sitten ontuvampaa vertausta keksinyt puhuttaessa anonyymiteetin käytöstä rahalahjoituksista puhuttaessa? 😉  Hyvän tekeminen on hyvää tasan niin kauan kun se sitä itseään on eikä kiertotie jollekin aivan muulle.

    Oleb miettinyt ihan samaa. Hankkeen kritisoijilla on tuskin mitään käsitystä siitä mitä edes vastustavat. Monta syöpälapsen kohtaloa nähneenä ja oman lapseni omaishoitajana toimineena tiedän, että uutta sairaalaa tarvitaan. Ideaalitilanne olisi rakentaa se verovaroin nopeasti, mutta koska näin ei tule tapahtumaan, on keräys todella upea asia. Ja sitten niille jotka eivät vielä tiedä (näitäkin tuntuu olevan  ja paljon) niin kyllä siellä hoidetaan vakavimmin sairaat lapset ihan koko Suomesta. Esim. kanstasolusiirrot leukemialapsille.
    Hävettää monien puolesta…
     

    Tykkää

  27. ”Jotkut täällä sanovat ettei ole hyvä olla kyyninen. Mutta ei aikuisen ihmisen ole myöskään ole kovin hyvä olla kauhean naiivi.”
    Miksei aikuinen saisi olla naiivi? Täytyykö kaikkien olla samasta puusta veistettyjä realisteja? Me suomalaiset osataan olla välillä aika tylsiä, kaiken pitää olla järkevää, hyvin perusteltua ja tylsää. Voisiko joskus antaa asioiden olla ja jättää vaikka kommentoimatta, jos ei ole muuta kuin ikävää sanottavaa? Täällä Suomessa ihmiset lyödään liian helposti lyttyyn, onko sitten ihme, että on jos jonkinlaista syömis- ja juomishäiriötä. Opeteltaisko olemaan positiivisempia ja näkemään asioissa hyvät puolet, kuten tässä lahjoituskirjoituksessakin.
     
     

    Tykkää

  28. Saisivat tosiaan nuo katkerat ihmiset ilkeyksineen pysyä kaukana näistä blogeista! Ihana ja positiivinen blogi, josta saa aina piristystä päivään! Älä välitä ilkeyksistä vaan pidä sama linja! En varmasti ole ainut, joka tykkää täällä käydä kurkistelemassa.. kiitos! :))

    Tykkää

  29. Vierailija
    25.01.2014 klo 11:19

    Hyvä Johanna,
    Miksi maailman pelastamisen miettiminen olisi turhaa lauantai iltana? Miksi kirjoitat aiheesta jos et halua ihmisten sitä miettivän? Siksikö, että haluat lähinnä parantaa omaa imagoasi ja antaa sen vaikutelman, että joskus mietit muutakin kuin miltä oma elämäsi näyttää ulospäin? 
    Hyväntekeväisyys on tietysti hieno asia ja olisi mahtavaa jos ihmiset oikeasti välittäisivät siitä, miten ihmiset kehitysmaissa pärjäävät. Siis ihan oikeasti välittäisivät. 
    Valitettavasti pelkkä rahan syytäminen kehitysmaihin ei sinällään tule näitä maita pelastamaan. Köyhyys ei poistu pelkällä rahan siirtämisellä. Ihmiset pitää saada toimimaan uusin tavoin. Muun muassa korruptiosta on päästävä eroon. Jos Gatesin rahojen hallinta epäonnistuu, rahat voivat pahimmillaan vain pahentaa korruptiota tai ainakin valua hukkaan kuin kankkulan kaivoon. Asiat ovat siis valitettavasti aika monimutkaisia. Oikeassa elämässä siis. 
     
     

    ma tosi harvoin jaksan kirjoitella tanne kommenttiboksiin mut oli pakko tarttua tahan kommenttiin. asiat on todellakin aika monimutkaisia naissa kehitysmaissa, eivatka ongelmat ratkea helposti. mutta rahan syytaminen, ainakin mikrotasolla voi auttaa paljonkin. lahiaikoina on tehty melko paljon tutkimuksia, yks ainakin kenian nairobin slummissa ja toinen yhden euroopan maan kodittomien joukossa, jossa randomeille henkiloille on annettu tietty summa rahaa ilman minkaanlaisia velvoitteita ja sitten seurattu mita tapahtuu. harvat sita hassasivat, ja suurin osa paransi perheensa elamanlaatua / paasi pois katuelamasta. tuli vaan mieleen kun kerta oon naihin juttuihin perehtynyt. raha, jos se paatyy oikeisiin kasiin, voi tosiaankin muutaa elamia parempaan suuntaan.
    kiva keskustelu taalla, kiva kun johanna toit  bill gatesin saation taalla esiin. ma oon heita jo vuosia ihaillut, tekevat mieletonta tyota maailman tulevaisuuden eteen.
    ja nyt kun kerran kommentoin, niin kommentoin sit kunnolla 🙂 tanne on mobiililaitteella ihan jaatavaa kommentoida. voisko tekniikkatuki vahan tehda tata helpommaks?
    http://www.suklaatajakahvia.blogspot.fi
     
     

    Tykkää

  30. Hei Johanna!
    Harvemmin kirjoittelen viestiketjuihin mutta nyt on muutama sana pakko sanoa. Luen blogiasi aika usein ja pidän juuri siitä että esittelet elämän aurinkoisia puolia, oli sitten naivia tai ei joidenkin ikävien mielestä. Mistäpä ihminen muuten ammentaa positiivisuutta kuin esteettisesti kauniista asioista tai positiivisesta kanssakäymisestä toisten kanssa.
    Asun myös ulkomailla ja kaukana perheestäni joten jonkinlainen ikävä aina on. Vaikka en tiedä miten kymmenen ulkomaanvuoden jälkeen kotiutuisin Suomeen uudelleen…
    Tuosta Gatesin jutusta pakko sen verran sanoa että ikimaailmassa sitä miestä ei saa palkita millään mitalilla! Joskus tuntuu siltä että kriittiset dokumentit eivät tavoita ihmisiä kun mediann anti antaa sellaisen kuvan jonka sinâkin olet saanut. Kyseinen kaveri on kaivattanut köyhistä maista vuositolkulla metalleja teknologia tuotteisiinsa jolla on rikastunut ja näin jättänyt hurjia ympäritökatastrofeja ympäri maailmaa. Kuka sitä nyt kaivauttasi omassa maassaan kun tietää mitä ne kaivausmenetelmät saavat aikaan, metelihän siitä syntyy. Aiemmin mainittinkin geenimuunnellut (Monsanto) ruokakasvit joita lobbaa käyhiin maihin. Alkuun niitä kylvöksia annetaan ihmisille ja annetaan se kuva että pelastetaan nälânhätä  ja myöhemmin köyhät viljelijät ovat velkakierteessä myyjälle koska ovat allekirjoittaneet sitovia sopimuksia heidän kanssaan tietämättä tarkalleen mihin ovat kätensä pistäneet. Tarkennuksena että geenimuunneltu viljan siemen ei tuota kylvettäessä uutta viljaa vaan viljelijä joutuu ostamaan taas uuden siemenviljan. Ja  kenelläkään ei ole takeita siitâ että mitä luonnossa tapahtuu kun ihminen kopeloi viljan/kasvin geenejä ja saa aikaan mutaatioita.
    Gates oikeastaan vain maksaa velkaansa ympäristölleen vaikka rahalla ei niitä tuhoja voi mitata.
     

    Tykkää

  31. Johanna, oli mielenkiintoinen tämä hyväntekeväisyysasia, jonka otit esille tässä blogissasi. Olen usein nähnyt Bill Gatesin haastatteluja aiheeseen liittyen, ja olen vakuuttunut hänen vilpittömyydestään ja huolestaan maapallon ja etenkin köyhien maiden ja ihmisten asioista.
    Minusta kuuluu vanhakantaiseen, katkeraan vasemmistolaiseen ajatusmaailmaan se, että niinkin rikas ja vaikutusvaltainen ihminen kuin Bill Gates on, hän ei voi olla rehellinen bisnesihminen tai suuren keksinnön tehnyt, vaan on automaattisesti roisto ja rikollinen ja riistämällä köyhiä ja avuttomia rikkautensa saanut. Kyllähän me kaikki tiedämme mistä hänen rikkautensa on tullut :D. Sehän voi olla hyvän bisnestajun aikaansaannosta, ja jopa ihan sattumaa, mutta niin valtavaa se on, että useat tahot tahtovat nähdä siinä suuren vääryden tapahtuneen, ja näin rakentavat hänen ylleen maailman suurimman roiston viittaa. Ovatkohan niitä samoja ihmisiä, jotka rakentelevat näitä muitakin salaliittoteorioita?
    Onko se niin vaikea sietää, että joku on niin käsittämättömän rikas ja voi tehdä rahoillaan mitä haluaa. Vaikka pelastaa maailman ;). Vai herättääkö se katkeruutta, että näistä rahoista ei tule suoranaisesti itselle mitään, vaan tuntuu kuin menisivät kankkulan kaivoon kun menevät johonkin Afrikkaan tai Intiaan?
    Voiko todella olla niin, että Bill Gates ja vaimonsa eivät voi olla yksinkertaisia ja vilpittömiä ihmisinä, ja ajatella tekevänsä vain hyvää, vaan he ovat pahimmistakin pahimpia konnia, jotka nyt maksavat ”velkaansa” tuhojensa aikaansaannoksista?
    satunnainen matkailija
       

    Tykkää

  32. ”Minusta kuuluu vanhakantaiseen, katkeraan vasemmistolaiseen ajatusmaailmaan se, että niinkin rikas ja vaikutusvaltainen ihminen kuin Bill Gates on, hän ei voi olla rehellinen bisnesihminen” Voi jumaleisson!!!!!???? Vai vedit sitten poliittisen ajattelunkin tähän!! Eiköhän se kaikille hyvää tahtova ajattelu sentään löydy nimenomaisesti vasemmalta eikä törkeästi KAIKEN itselleen kahmivalta ahneelta oikeistolta! Katsotaan nyt ihan vaikka tämän viikon irtisanomisuutisa Suomesta; Wärtsilä teki ”vain” 20 miljoonaa enemmän voittoa kuin viime vuonna niin 800 ihmistä saa lähteä tuotannosta, 200 Suomesta. Mielipuolista ahneutta. Tai että kerätään jotain pennosia vähävaraisilita lastensairaalaan samaan aikaan kun on Koneen johtajan kaltaisia ihmisiä p a l j o n tässäkin maassa joiden palkka on miljoonia, siis miljoonia vuodessa! Kuka väittää tosissaan että heidän työpanoksensa on se arvoinen, verrattuna johtamansa puljun rivityöntekijään. Niin kauan kuin heidän kaltaisensa kiertävät eli ”suunnittelevat” veroja jonka vuoksi maa ei saa niin paljon kuin laskelmat osoittavat ja sitä kautta ei voida rakentaa kokonaan verovaroin vaikkapa sitä sairaalaa, niin kauan en todellakaan oman mittavan veroprosenttini lisäksi anna senttiäkään kotimaisille hankkeille. Planit ym ovat eri asia. Mutta aivan uskomatonta että tännekin siis piti tulla  väheksymään humanistisemmin ajattelevia jotka eivät halua kahmia kaikkea itselleen ja siinä samassa vielä syyllistää mennen tullen tavallista kaikkensa taatusti työlleen antavaa työntekijää. On sulla   63 järkyttävät arvot, enpä haluaisi tuntea.

    Tykkää

  33. Niin, ehkä meni pointtini tuossa jutussa edelliseltä kirjoittajalta ohi, ja tyypilliseen tapaan hän alkoi mollaamaan ja arvostelemaan kirjoittajaa. Hän ei tiedä minun humanistisuudestani ja arvoistani yhtään mitään tämän yhteen asiaan suunnatun kirjoitukseni perusteella. En ota kantaa yritysten toimintaan, yritysjohtajien palkkoihin, irtisanomisiin, veronkiertoon, työttömyyteen ym. asioihin, vaan juttuni pointii oli siinä, että eikö rikaskin voi olla hyvä ja antelias ihminen.
    satunnainen matkailija   

    Tykkää

  34. valitettavasti totuus on se, että ennenkun ilmastonmuutos ja maapallon ”ylikäyttäminen” saadaan hallintaan nälänhädästä ei ole mahdollisuutta päästä eroon, sillä kaikkia kehitysmaiden ihmisiä ei maapallollamme ole kykyä ruokkia. ikävä kurja fakta, mutta se pitäisi ratkaista ensin, jotta nälänhädästä päästäisiin 😦

    Tykkää

Jätä kommentti